Tradicionalment, la idea de lideratge s'ha associat amb l'exercici de poder per part d'una persona que es troba al cim de la piràmide organitzacional. Tanmateix, cada vegada més es considera que aquest no serà el lideratge de el futur, ja que ara es busca el que sap reconèixer les seves limitacions, que es preocupa per aprendre de forma contínua, que fomenta l'autonomia de les persones col·laboradores i reconeix la seva vàlua.
El concepte de lideratge humil s'acosta molt al de lideratge servicial o de servei, que va ser encunyat per Robert K. Greenleaf en el seu assaig The Servant as Leader, publicat l’any 1970. Segons explica l'experta en desenvolupament de lideratge Renita Kalhorn en l'article d'INSEAD Knowledge What servant leadership is not, aquest tipus de lideratge es caracteritza per:
- L'empoderament dels/de les treballadors/es, en lloc de la centralització del poder i del control en una sola persona, la qual cosa s'associa al lideratge tradicional.
- El foment de l'aprenentatge i la innovació per part de la persona líder, que contrasta amb la visió que tradicionalment s'ha donat dels/de les empleats/des: se'ls ha considerat el mitjà per maximitzar l'eficiència.
- La consideració de l'equip com la força motriu de l'organització, en contraposició amb l'habitual visió de líder-heroi.